مراقبت از پوست, مراقبت از پوست صورت

هایپرپیگمانتاسیون یا لک پوستی چیست ؟

هایپرپیگمانتاسیون یا لک پوستی

هایپرپیگمانتاسیون یا لک پوستی :

لکه های خورشیدی ، اسکارهای آکنه و لکه های بزرک و کوچیک قهوه ای و تیره همگی نشانه هایپرپیگمانتاسیون روی پوست است. 

اگر لکه های تیره ناشی از پرپیگمانتاسیون روی پوستتان آزارتان می دهد ، یک چیز واضح است. امروز گزینه های بیشتری برای پاک کردن این تغییر رنگ بی ضرر اما آزار دهنده نسبت به قبل وجود دارد.

هایپرپیگمانتاسیون دقیقا چیست ؟ هر لکه روی هر قسمت از پوستتان که تیره تر از رنگ طبیعی پوست شما به نظر می رسد را هایپرپیگمانتاسیون میگویند ، زیرا رنگدانه های قهوه ای از تولید بیش از حد ملانین تشکیل می شود. پرپیگمانتاسیون را می توان در لکه های کبدی ( یا لکه های پیری ) و لکه های خورشیدی مشاهده کرد.

4 عاملی که می تواند باعث ایجاد هیپرپیگمانتاسیون شود ..

طبق تحقیقات موجود در دنیایی پزشکی این ها شایع ترین علل هایپرپیگمانتاسیون هستند. و  افراد با رنگهای مختلف پوست در سراسر جهان را به درجات مختلف تحت تاثیر قرار دهد.

التهاب : ضربه های پوستی ، مانند آکنه ، اگزما ، نیش حشرات ، بریدگی ، خراشیدگی ، حتی خراشیدن یا اصطحکاک ناشی از مالش شدید می تواند باعث ایجاد التهابات پوستی شود. التهاب ، به نوبه خود می تواند سلول های تولید کننده رنگدانه را به سرعت بالا بفرستد و بعد از بهبود آسیب لکه های تیره باقی می ماند. هنگامی که التهاب علت تغییر رنگ باشد اغلب به عنوان  هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب شناخته می شود.

هایپرپیگمانتاسیون یا لک پوستی

قرار گرفتن در معرض نور خورشید ..

اشعه ماوراء بنفش خورشید باعث تولید ملانین اضافی به عنوان راهی برای حفاظت از پوست شما در برابر آسیب می شود. این ملانین همان چیزی است که به عنوان واکنش پوست شما را برنزه می کند. اما زمانی که قرار گرفتن در برابر نور خورشید مکرر یا بیش از حد باشد ،می تواند لکه های تیره خورشیدی را ایجاد کند. اگرچه این لکه های خورشیدی جز امراض و بیماری های پوستی نیستند اما طبق گفته انجمن جراحی پوست  ، پوست در معرض نور خورشید و اشعه های ماوراء بنفش ممکن است لکه های پیش سرطانی شبیه لکه های خورشیدی ایجاد کند. به همین دلیل مهم است که پوست خود را سالانه توسط یک متخصص پوست بررسی کنید.

استفاده از ضد آفتاب های با کیفیت را برای سلامت و شادابی پوستتان فراموش نکنید.

( برای دیدن ضد آفتاب های لالوکس موجود در سایت کلیک کنید )

هایپرپیگمانتاسیون یا لک پوستی

ملاسما ..

که اغلب به عنوان ” ماسک بارداری ” نامیده می شود. با لکه های قهوه ای مشخص می شود که معمولا در زنان با سطوح هورمونی در نوسان ، مانند دوران بارداری ایجاد می شود. این نوع هایپرپیگمانتاسیون اغلب در زنان رخ می دهد. اما در پوست مردان نیز به وجود می آید. این بیماری با ترکیبی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید ، ژنتیک و تغییرات هورمونی ایجاد می شود.

شرایط پزشکی یا دارویی ..

هایپرپیگمانتاسیون می تواند ناشی از بیماری آدیسون باشد. یک غده فوق کلیوی که می تواند تولید ملانین را افزایش دهد. برخی از داردها ، از جمله آنتی بیوتیک ها ، داردهای ضد التهابی غیر استروئیدی و ضد مالاریا ممکن است خطر پرپیگمانتاسیون را افزایش دهند. برخی از داروهای شیمی درمانی ، لکه های تیره مرتبط معمولا 10 تا 12 هفته پس از پایان درمان برطرف می شود. زیرا سلول های جدید پوست جایگزین سلول های مرده می شوند.

هایپرپیگمانتاسیون یا لک پوستی

بهترین راه برای درمان و پیشگیری از هایپرپیگمانتاسیون در آینده ..

امروز اصلاح کننده ها و درمان های زیادی نقاط تیره پوست برای انتخاب وجود دارد. اما مقابله پیشگیرانه با آنها به همان اندازه ضروری است. 

برای افزایش گردش سلولی پوست را مرطوب نگهدارید :

در حالی که هدف اصلی شما از هایپرپیگمانتاسیون روشن کردن لکه های تیره است ، یک مرطوب کننده موثر برای این مشکل و پوست بسیار مفید و ضروری است. علاوه بر رسیدگی به مشکلات رنگدانه ها ، یک محصول و مرطوب کننده خوب که دارای فرمولاسیون و ترکیبات مانند گلیسیرین ، هیالورونیک اسید و شاید حتی یک رتینول برای افزایش گردش سلولی بسیار مناسب باشد. این مواد غیر فعال به روشن کننده های فعال اجازه جذب بیشتر و موثرتری می دهند. در واقع یک مرطوب کننده خوب همچنین می تواند سد چربی و یا چربی پوست را بازگرداند و به سلول های جدید پوست کمک کند در حالی که به جای سلول های قدیمی به سطح می رسند ، سالم بمانند.

( استفاده از مرطوب کنندها در روز به سلامت پوست کمک بسیار زیادی خواهند کرد )
مرطوب کننده

پوست را از نیش حشرات ، خراش ها ، جوش های سر سیاه و سایر آسیب ها دور نگه دارید ..

هر چقدرم خاراندن التهاب پوستی یا فشار دادن یک جوش سرسیاه وسوسه انگیز باشد. خراشیدن و برداشتن یک نقطه تنها التهاب را که مسئول تغییر رنگ پوست است را افزایش می دهد. و هر چقدر بیشتر آن را تکرار کنید بعدا بدتر به نظر می رسد.

استفاده از سفید کننده و ضد لک های پوستی ..

هر چه زودتر هایپرپیگمانتاسیون را درمان کنید. زیرا رنگدانه ها و لکه های قهوهای می توانند در طول زمان به عمق پوست حرکت کنند. مواد از بین برنده لکه های پوستی عبارتند از :

اسیدهای آزالائیک و گلیکولیک ، ویتامین C و رتینوئیدها

محصولات مراقبتی حاوی ویتامین C ، ریشه شیرین بیان و اسید کوجیک با نهار تیروزیناز ، آنزیمی که مسئول تشکیل ملانین تیره کننده پوست است ، به کاهش هایپرپیگماتاسیون کمک می کند.

و به شدت توصیه می شود که از روشن کننده ها و محصولات با کیفیت و با اصالت استفاده کنید زیرا محصولات کپی و متفرقه پوست حاوی جیوه ، استروئیدها و سایر مواد مضر هستند. و به تحریک شدن و ایجاد مشک جدید در پوست می انجامند.

( سرم و کرم های ویتامین سی C فوق العاده از برند روز دنیا موجود در سایت )
هایپرپیگمانتاسیون یا لک پوستی

از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید ..

موثرترین را برای جلوگیری از تغییر رنگ ناشی از خورشید استفاده مجدد از ضد آفتاب با طیف وسیع با فاکتور محافظت در برابر آفتاب با spf30 یا بیشتر ، هر روز ، حتی در روزهای ابری و خنک است. اشعه های ماورا بنفش فقط رنگدانه ها را تحریک لکه های تیره را تیره تر می کنند.

SPF فقط برای محافظت در برابر اشعه های موج کوتاه UVB اشاره دارد. برای محافظت در برابر پرتوهای امواج بلند UVA از محصولی استفاده کنید که حاوی MEXORYL ، PARSOL ، دی اکسید تیتانیوم ، اکسید روی یا آووبنزون باشد. و یا اینکه بر روی محصول ( برند معتبر ) محافظت از اشعه های UVB , UVA را ذکر کرده باشد.

( برای دیدن ضد آفتاب های فوق العاده و با کیفیت موجود در سایت کلیک کنید )

ضد آفتاب

مراجعه به متخصص پوست در مورد گزینه های پیشرفته و درمان لک پوستی ..

اگر راه حل های موضعی مشکلی را برطرف نمی کنند ممکن است بخواهید با متخصص پوست خود در مورد روش های تهاجمی تر برای ار بین بردن و تغییر رنگ پوست مانند : لایه برداری مجدد توسط پزشک و لیزر صحبت و استفاده کنید.

گام های دیگر برای جلوگیری یا حداقل رساندن آسیب های آینده پوستی ..

علاوه بر درمان و محافظت در برابر آفتاب اقدامات پیشگیرانه دیگری نیز وجود دارد که می تواند به خداقل رساندن بروز لکه های تیره در آینده انجام دهید. ار محصولات مراقبتی ملایم و روتین های پیشگیری روزانه استفاده کنید. استفاده از داروهای ضد آکنه برای مبارزه با جوش و تحریکات پوستی را فراموش نکنید.

( کرم و سرم های درمانی و مراقبتی از پوست موجود در سایت )

هایپرپیگمانتاسیون یا لک پوستی

یک نظر در “هایپرپیگمانتاسیون یا لک پوستی چیست ؟

  1. فریده علامه زاده گفت:

    اوه این پست خیلی قشنگی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *